Brev:
Kan man allerede nu danne anlæg til overvægt til en baby på 4½mdr.?
1. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Hej Helen
Jeg har en dejlig dreng på nu 4,5 mdr. De første 5 uger af hans liv skreg han fra morgen til aften. Kiropraktoren fandt skævheder i hans nakke, skulder, og bækken og efter få behandlinger stoppede skrigeriet i en kort periode på ca. 1 uge.
Skrigeriet startede igen, og det viste sig, at han kun havde taget 100g. på på 3½ uge iflg. sundhedspl. Jeg kunne også tydeligt mærke, at min mælkeproduktion var dalende, formentlig pga. alle mine bekymringer over hans utilfredshed og mangel på søvn og mad. Derfor startede jeg med at supp. ham med MME (Nutramigen) fra han var 6 uger, og han gik over på fuld MME for ca. 1 mdr. siden, altså hvor han var 3½ mdr.
Men det er ligesom om, at han fra den dag, hvor han udelukkende bliver ernæret med MME spiser ENORMT meget. Han spiser bare løs. Han er en meget glad og veltilpas dreng. Han græder faktisk kun, når han er sulten og træt.
Vores sundhedspl. har sagt, at vi ikke skal give ham en flaske HVER gang han græder, men det må jeg indrømme, at vi gør, for det hjælper lige med det samme. Efter han har spist, er han glad og snaksagelig igen. Men kan man give en dreng på 4½ mdr. FOR meget mad???
Han har en tendens til at sluge omk. 200 ml. i et hug, og ofte gylper han lidt, men ikke hver gang og det er ikke voldsomme mængder. Sommetider (men kun ganske få gange) har han afvist flasken.
Vores dag ser nogenlunde således ud:
Kl. 7:30: Vågner
Kl. 8.00: Spiser MME 200 ml.
Kl. 9:00: spiser MME 100 ml.
Kl. 9:30 til 12:30 sover ude i barnevognen
Kl. 13:00: får 200 ml. MME
Kl. 14:30: får 100 ml. MME
Kl. 15-18: sover ude i barnevognen
Kl. 18:30: spiser 200 ml. MME
Kl. 20:00: spiser 200 ml. vælling
Kl. 20:30 sover til ca. 04-05
Kl. 04-05: får MME 200 ml
Kl. 04/05-07:30 sover
Altså han spiser omk. 1200 ml. pr døgn og han tømmer flaskerne. Det er yderst sjælendt at han efterlader en rest. Dog kan han ikke spise alle 300 ml. på én gang og i såfald gylper han store mængder op, så derfor deler jeg mængden op.
Vi har forsøgt i nu 3 uger at give ham grød for at stille hans madbehov, men det er ligesom om, han ikke er klar til det. Han lukker ikke munden op. Vi er nødt til at snyde ham, ved at få ham til at grine og så putte en ske-fuld ind. Han er ikke afvisende overfor det, men kan egentlig ikke rigtig finde ud af, hvad han skal gøre med det, og spytter der derfor ud.
Derfor har jeg holdt pause i en uges tid, og forsøgte så igen i går men med samme resultat. Skal jeg vente en uge til eller skal jeg bare klø på (altså få ham til at grine og derved snyde ham, så han vænner sig til det?)
Vores sundhedspl. siger at det der med 1/6 af vægten gælder, dog max 1 liter til babyer (+/- 100 ml). Hendes pointe er, at han selv regulerer det. Men nu har jeg noteret mængderne op den sidste uge, og den ligger på omk. 1200-1400 ml. pr. døgn. Er det for meget?
Vores sundhedspl. var her i sidste uge og vejede ham til 8 kg. og målte ham til 67 cm.
Jeg glemte at spørge hende om, man allerede nu kan danne anlæg for overvægt til et barn som er 4-5 mdr.??? Kan man det?
Alle siger "Han mangler da vist ikke noget" eller "sikke en basse"
Jeg er bare så bange for at vi giver ham for meget mad, men han er jo som sagt en glad og veltilpas dreng, græder kun når han er sulten. Det er ihvert fald min tolkning at han er sulten når han sluger 200 ml. uden videre.
Håber meget at du har nogle råd til os.
Med venlig hilsen
Lilou