Kan man allerede nu danne anlæg til overvægt til en baby på 4½mdr.?

1. februar 2007

Alder:
4 mdr.

Kan man allerede nu danne anlæg til overvægt til en baby på 4½mdr.?

Hej Helen

Jeg har en dejlig dreng på nu 4,5 mdr. De første 5 uger af hans liv skreg han fra morgen til aften. Kiropraktoren fandt skævheder i hans nakke, skulder, og bækken og efter få behandlinger stoppede skrigeriet i en kort periode på ca. 1 uge.

Skrigeriet startede igen, og det viste sig, at han kun havde taget 100g. på på 3½ uge iflg. sundhedspl. Jeg kunne også tydeligt mærke, at min mælkeproduktion var dalende, formentlig pga. alle mine bekymringer over hans utilfredshed og mangel på søvn og mad. Derfor startede jeg med at supp. ham med MME (Nutramigen) fra han var 6 uger, og han gik over på fuld MME for ca. 1 mdr. siden, altså hvor han var 3½ mdr.

Men det er ligesom om, at han fra den dag, hvor han udelukkende bliver ernæret med MME spiser ENORMT meget. Han spiser bare løs. Han er en meget glad og veltilpas dreng. Han græder faktisk kun, når han er sulten og træt.

Vores sundhedspl. har sagt, at vi ikke skal give ham en flaske HVER gang han græder, men det må jeg indrømme, at vi gør, for det hjælper lige med det samme. Efter han har spist, er han glad og snaksagelig igen. Men kan man give en dreng på 4½ mdr. FOR meget mad???

Han har en tendens til at sluge omk. 200 ml. i et hug, og ofte gylper han lidt, men ikke hver gang og det er ikke voldsomme mængder. Sommetider (men kun ganske få gange) har han afvist flasken.

Vores dag ser nogenlunde således ud:

Kl. 7:30: Vågner
Kl. 8.00: Spiser MME 200 ml.
Kl. 9:00: spiser MME 100 ml.
Kl. 9:30 til 12:30 sover ude i barnevognen

Kl. 13:00: får 200 ml. MME
Kl. 14:30: får 100 ml. MME

Kl. 15-18: sover ude i barnevognen

Kl. 18:30: spiser 200 ml. MME
Kl. 20:00: spiser 200 ml. vælling

Kl. 20:30 sover til ca. 04-05
Kl. ...

Annonce

... 04-05: får MME 200 ml

Kl. 04/05-07:30 sover

Altså han spiser omk. 1200 ml. pr døgn og han tømmer flaskerne. Det er yderst sjælendt at han efterlader en rest. Dog kan han ikke spise alle 300 ml. på én gang og i såfald gylper han store mængder op, så derfor deler jeg mængden op.

Vi har forsøgt i nu 3 uger at give ham grød for at stille hans madbehov, men det er ligesom om, han ikke er klar til det. Han lukker ikke munden op. Vi er nødt til at snyde ham, ved at få ham til at grine og så putte en ske-fuld ind. Han er ikke afvisende overfor det, men kan egentlig ikke rigtig finde ud af, hvad han skal gøre med det, og spytter der derfor ud.

Derfor har jeg holdt pause i en uges tid, og forsøgte så igen i går men med samme resultat. Skal jeg vente en uge til eller skal jeg bare klø på (altså få ham til at grine og derved snyde ham, så han vænner sig til det?)

Vores sundhedspl. siger at det der med 1/6 af vægten gælder, dog max 1 liter til babyer (+/- 100 ml). Hendes pointe er, at han selv regulerer det. Men nu har jeg noteret mængderne op den sidste uge, og den ligger på omk. 1200-1400 ml. pr. døgn. Er det for meget?

Vores sundhedspl. var her i sidste uge og vejede ham til 8 kg. og målte ham til 67 cm.

Jeg glemte at spørge hende om, man allerede nu kan danne anlæg for overvægt til et barn som er 4-5 mdr.??? Kan man det?
Alle siger "Han mangler da vist ikke noget" eller "sikke en basse"

Jeg er bare så bange for at vi giver ham for meget mad, men han er jo som sagt en glad og veltilpas dreng, græder kun når han er sulten. Det er ihvert fald min tolkning at han er sulten når han sluger 200 ml. uden videre.

Håber meget at du har nogle råd til os.

Med venlig hilsen
Lilou

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger